2008-02-09

Lena & Al Eklund

Jag bara älskar formgivaren Al Eklund, har börjat få en liten samling saker som han har gjort. Det var han som i slutet av 1960-talet designade brickor, burkar, väggtermometrar, med stiliserade blommor och hjärtan i olika färgkombinationer. Han var även gift med konstnärinnan Lena Trägårdh som skapade inredningstyger för Stobo och Borås. Hon var lika färgglad i sitt formspråk som han. Hon använde sig av olika frukter och grönsaker motiv på sina alster.
Plåtburken och plåtbrickan är signerade Lena & Al Eklund Laurids Denmark


Äggvärmare som också är signerade, kommer nog aldrig använda dem men de är fina att titta på.




Hur ofta tittar man på hur varmt man har det inne, inte jag iallafall. Men nu tittar jag hela tiden för de är så himla snygga att titta på....




Jag har 4st underbara grillvantar signerade Al Eklund. På alla plåtsaker som jag har är de signerade med båda namnen Lena och Al, men textilierna är bara signerade Al Eklund.










7 kommentarer:

Anonym sa...

jag samlar på lena och al 60-tals burkar. de är det finaste jag vet. tvekar inte en sekund när jag budar hem dem från hela världen :)

Anonym sa...

hej där, vad kul! Jag håller med dig, Al o Lenas saker är underbara. Håller själv på att samla ihop deras verk när jag finner dem. Pratade med Al häromdagen och han blev otroligt glad över ditt engagemang:)
Hej från Meja (Al´s bonus dotter)

Sara sa...

Maja!!! Vad roligt att du skriver, jag har samlat i några år nu men inte funnit någon info om Al och Lena Eklund. Har tilloch med skrivit till antik världen tidningen hihih. Hade varit skoj att se din samling Meja....Mvh sara

Anonym sa...

Hej där, kul! sitter med Al just nu och kollar igenom info och är det så att du har några frågor till honom så får du gärna maila dom till mig på meja@meja.net.

så ska han se till att svara på dem . hej sålänge Meja

Anonym sa...

Tips: http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={30158DF7-32DF-4BEB-A0D6-08374769D7DF}

Stina sa...

Hej!
Vad fina prylar du har! Jag är mer såld på tyger, och inte bara från 60-70 talet men visst gjordes det fina saker då. Snubblade in på din blogg när jag googlade Lena and Al Eklund. Har en bricka och burk i hjärt-serien, burken kan du se på min blogg. Ha det bra!

Farfars lampa sa...

Vilka härliga saker och vilken inspirerande blogg du har! :-) Jag har själv slagit till på 2 av hennes burkar som jag faktiskt ska gå och hämta ut på posten i dag...det är alltid lika roligt!