2007-12-14

Boktips om textilier

Jag bara älskar textilier från 60 och 70 talet, alla dessa färgglada mönster gör mig varm i kroppen. Eftersom jag inte kan köpa alla textilier som finns så letar jag nu efter böcker med tyger, dukar från den tiden. Men det är inte så lätt, men jag tänkte jag skulle dela med mig av det jag hittat.



Skandinaviska textilier är en bok från Japan där olika tyger och dukar presenteras i olika kategorier. Bilderna nedan visar avsnitt av olika textilier som tex runda dukar, dukar med frukt, tyger osv. Den är svår att få tag på men är ett måste för den som gillar tyger och dukar från 60-70 talet.






Tryckta tyger


Tryckta tyger av Inez Svensson är min favorit bok där presenteras tryckta tyger från 30-talet till 80-talet. Boken presenterar formgivarna/designern/ tygtryckarna bakom tygen och var de verkade. Den är svår att få tag i men har man tur kan den finnas på biblioteket.


10-gruppen

10-gruppen står för formstarka och kraftfulla mönster på tyger. Bildades av Gunila Axén, Britt-Marie Christofferson, Carl-Johan de Geer, Susanne Grundell, Lotta Hagerman, Birgitta Hahn, Tom Hedqvist, Ingela Håkansson, Tage Möller och Inez Svensson. En bra bok med fina bilder på tyger från 60-70 talet.
Ett album från Allt i hemmet


I olika inrednings tidningar från 60-70 talet kan man hitta lite textilier. Tygerna på fotot är från NK, Åhlens och Domus, tygerna heter Glada blad, ole dole doft, saftglas, uti vår hage, stor drällruta.

Några sidor på textiler - nya som gamla

Astrid Sampe

Jobs tyger

Nya färgglada tyger

Juldukar





Inga kommentarer: